Thursday, December 22, 2011

Riba, Dosa Besar Yang Pelik

Oleh: Hisyam Ahmad



Hakikatnya judi dan Riba, kedua-duanya adalah dosa besar. Namun dari kategori dosa besar, tiada dosa besar yang Allah gambarkan dosanya seperti perang dengan Allah dan Rasul melainkan ianya dosa Riba (Surah al Baqarah).Namun saya merasakan bahawa dosa Riba kurang dihayati dan diimani oleh umat Islam di Malaysia ini. Jika benarlah begitu, ia mungkin kerana 2 sebab iaitu:

(1) ia telah bersarang dalam urusan kewangan dan ekonomi sehingga menjadi habit buruk yang diterima
2) Akibat kurang ilmu, ia dianggap dosa Pelik?

PELIKNYA DOSA RIBA:

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Allah akan melaknat pemakan riba, yang memberi makan, dua orang saksinya dan juru tulisnya.”

Riwayat Ahmad dan Abu Daud

Firman Allah:
“Dan Allah telah mengharamkan riba.” (Qs. Al Baqarah: 275)

Dosa riba dianggap pelik kerana:

(1) Dosa Riba ini sebenarnya dosa yang ‘pelik’ dan berbeza daripada kebanyakan bentuk dosa-dosa besar yang lain. Pelik maksudnya ialah pelik merujuk kepada sikap dan respon manusia terhadap Dosa ini.

(2) Masih terlalu ramai yang terlibat tetapi berbuat tidak tahu (walaupun tahu). Sebahagian mereka pula ada yang mula berfikir, berniat atau ketahap merancang untuk melepaskan diri namun usahanya tidak bersungguh-sungguh.

(3) Ada tu pula tidak begitu perihatin dalam urusan kewangan peribadi kerana walaupun mereka memfokuskan kepada bank Islam namun masih ada sebahagian kecil urusan mereka yang berada dalam Riba- kepada mereka kita katakan bahawa kadar 1 transaksi Riba yang serius adalah atas minimum wang Riba sekitar RM50-00 sahaja. Oleh itu, sebagai contoh jumlah RM50-00 yang dibiarkan di dalam akaun simpanan Riba, sudah merisiko panas api neraka.

(4) Sebahagian manusia merasa kehairanan dan kebingungan kerana tak nampak di mana rasa besar sangat dosanya berbanding dosa berzina dan dosa minum arak atau sebagainya. Mereka tak nampak kesan buruk kepada diri dan keluarga. Untuk mereka, kita katakan bahawa mereka sendiri yang gagal memahami tanda-tandanya.

(5) Dosa Riba adalah Dosa Besar. Malah lebih besar daripada setengah dosa -dosa besar yang lain. Namun kedudukannya agak ‘pelik’. Tiada kuatkuasa atas kesalahan dan perlakuan Riba itu. Tidak seperti kesalahan zina. Bagi kes Zina, ada penguatkuasaan ada jabatan yang memantau perlakuan dosa ini, sehingga sampaikan timbul dakwaan dikatakan ‘mengintip’ atau ‘mengendap’.

(6) Seterusnya bagi kes zina, ada proses bicara di mahkamah, ada hukuman denda dan penjara (walaupun bukan hukuman mengikut ketetapan syarak). Tapi tiada kuatkuasa sedemikian terhadap amalan Riba. Bahkan entahkan ada entahkan tidak, pandangan serong masyarakat kepada pelaku dan pengamal Riba. Mungkinkah pengamal2nya orang-orang kaya dan berduit yang kadangkala penyumbang terbesar dana masjid dan surau dan penyedekah juadah paling lazat semasa kenduri tahlil? Namun kita dimaklumkan oleh ustaz Dosa Riba lebih berat daripada berzina yang bukan sekali tapi banyak kali (tak ingat jumlah perbnadingannya.? Lantas apa maksudnya?

(7) Tiada perundangan atau undang-undang di Malaysia sama ada pada pihak sivil atau pihak syariah, pada peringkat pusat atau jabatan agama negeri, yang menghalang kita melanggan produk Riba. Jadi macammana nak rasa bersalah atau berdosa? Atau macamana nak salahkan orang Islam yang melanggan jika ia dibenarkan untuk dilanggan?
Kesimpulannya. Riba adalah dosa yang Pelik kerana biarpun ia dosa besar yang betul-betul besar tetapi tidak diberikan ‘P E N G H O R M A T A N’ yang selayak baginya… oleh kerajaan dan masyarakat kita

Kesannya, ia dengan itu menimbulkan salah tanggapan , keraguan dan ketidakyakinan tentang status Riba sebagai Dosa Besar dan/atau telah menimbulkan perasaan dalam hati kebanyakan manusia bahawa dosa besar Riba ini tidaklah sebesar mana. Astaghfirullah.

Ingatan.

Amalan Riba telah terlalu meluas. Melibatkan wang dan perbankan. Tunjang Industri kewangan. Keperluan nafsu dan keseronokan. Pada masa kini, kekuatan perbankan Riba masih menguasai pasaran jauh mengatasi perbankan Islam. Ini menunjukkan terdapat lambakan produk Riba di pasaran samada dalam bentuk pinjaman, pelaburan, simpanan, kredit kad dan sebagainya

Kekuatan wang yang besar pada dana-dana Riba ini membolehkan produk-produk Riba di iklankan, di promosi, ditonjolkan, digambarkan dan divisualisasikan secara yang begitu menarik dan hebat, jimat dan menguntungkan.

Proses penyebaran maklumat pengiklanan dan promosi yang begitu meluas dengan kadar kekerapan yang tinggi dilakukan melalui pelbagai media massa (televisyen, radio, akhbar-akhbar, internet, cineplex, pusat-pusat membelibelah, di majlis dan festival-festival, rumah ke rumah, panggilan telefon, pos, sistem sms, kenderaan-kenderaan awam, banner dan poster, di premis-premis perbankan dan lain-lain lagi menyebabkan mereka sampai hadir ‘dalam mimpi-mimpi kita’.

Penawar-penawar Riba ini digembeling oleh suatu kumpulan manusia yang begitu fokus dalam kerja dan perniagaan mereka. Begitu mesra bersemangat dan efisyen dalam tugasan dan perkhidmatan mereka, menjadikan kita sentiasa gembira dengan mereka dan produk mereka dan kita akan kembali dan kembali kepada mereka bila sahaja kita memerlukan. Kita dan generasi kita kekal menjadi pelanggan setia.

Justeru, seorang lelaki muda yang mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Riba dan penghayatan agama yang sederhana, Baru setahun dua bekerja dan mengumpul wang. Ingin berumah tangga, ingin membeli kereta, ingin membeli rumah, namun masih tidak cukup wang biarpun gajinya agak boleh tahan. Penat berfikir untuk menyelesaikan masalah, lalu beliau singgah masuk ke sebuah pusat membeli-belah untukkononnya me’relax’kan minda.

…. tiba-tiba siteruna dihampiri gadis jelita dan manja dari kaunter promosi oleh suatu bank (konvensional) di sebuah pusat membeli belah dengan lembut bersopan ia berkata “Abang, singgah sekejap.. kami ada tawaran istimewa kredit kad.. syarat kelulusan mudah.”…dengan senyuman melirik ayu. Lantas apa berlaku?,



Penyelesaian Sementara.

Oleh itu kaedah menangani dosa Riba adalah berbeza. Ia perlukan kekuatan diri sendiri. Tiada bantuan daripada pihak berkuasa atau undang-undang. Tiada paksaan!. Benteng cegahan hanya disandarkan kepada kekuatan akidah dan iman. …………

http://abu-dubeis.blogspot.com/

1 comment:

  1. Salam

    Saya fikir dalam hal al bai bithaman ajil oleh perbank islam pun tidak mencerminkan ajaran islam apabila berlakunya kes rumah terbengkalai.

    ReplyDelete