Saturday, October 13, 2012

LUPA ITU NIKMAT....!




Selama ini, jika kita mendengar kata nikmat, maka yang terbayang adalah makanan yang enak, wang yang banyak, tubuh yang sihat dan lain sebagainya.


Tapi tahukah anda, bahwa sifat lupa yang melekat pada setiap manusia itu, ternyata nikmat yang juga patut kita syukuri. Wah, benar  gitu ?



Setiap kita, tentu saja tidak akan lepas dari berbagai persoalan hidup yang melilit kita, berbagai persoalan ini akan  menimbulkan bermacam perasaan di hati kita, rasa marah, rasa benci, dendam dan sakit hati.

Dan tahukah anda bagaimana perasaan yang tidak enak itu berangsur hilang, bahkan lenyap dari hati anda ?? Ya dengan sifat lupa itu !!

Seseorang yang baru saja mendapatkan kritikan, teguran bahkan cacian dan penghinaan, boleh jadi memendam rasa sakit hati, yang tentu saja mempengaruhi kondisi emosionalnya bahkan hingga mau tidurpun masih terngiang-ngiang ucapan yang pedas itu di telinganya,. Tapi dengan berlalunya waktu, perasaan itu hilang dari hatinya, kerana apa?  Kerana dia telah melupakannya !



Boleh  anda bayangkan jika anda tidak memiliki sifat lupa? Berbagai peristiwa akan terus tertancap dalam memori anda, yang jelas-jelas akan melemahkan  energi dan emosi anda, hal ini tentu saja kontra produktif dengan semangat kita untuk terus maju dan berkerja.



Lupa adalah anugerah Tuhan , sayangnya kita sering lupa bersyukur “


Bagaimana tidak, begitu banyak nikmat Allah yang diberikan kepada kita, dari bangun tidur hingga tidur lagi, tapi sudahkah kita menjadi hamba yang bersyukur ?? Walau pun kita sholat, tapi kita sholat terkejar-kejar, itupun sudah di hujung-hujung waktu, itu baru satu contoh.



Maka tidak salah Allah berulang kali mengingatkan dalam berbagai ayat :



“Amat sedikit hambaKU yang bersyukur ”



Kerana tabiat manusia yang mudah lupa, lalai, terpengaruh dan cenderung pada apa yang dimaui hawa nafsu , maka dalam ayat lain Allah mengingatkan :



فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى



”Berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfa’at ” (Q.S Ala’la:9)



Maka ‘Lupa’ boleh  jadi
Nikmat bagi kita untuk saling mengingatkan, dan saling menguatkan. Bukan sebaliknya !


Oleh kerana itu, kalau hari ini, anda masih memendam luka dan dendam akibat peristiwa di masa lalu, sungguh anda telah merugi. Tidak ada jalan terbaik bagi anda selain melupakannya, kalau anda tidak sanggup, maka ketahuilah, ada nikmat yang hilang dari diri anda !



Mari syukuri sifat lupa yang ada pada diri kita, sebagai kurniaan dari Allah, tapi awas, jangan menjadi orang ‘pelupa’ apalagi kalau mau bayar hutang !!!



Wassalam..

sumber: pepisusanti

No comments:

Post a Comment