Sunday, October 21, 2012

TIDUR YANG TERBAIK...



SEMUA mahluk hidup pasti memerlukan istirehat setelah melakukan berbagai aktiviti, salah satunya adalah dengan tidur. Selama kita tidur, tubuh kita akan mengganti sel-sel yang rosak disebabkan  aktiviti dengan sel-sel yang baru. Selain itu bahan buangan serta wap kotor yang terjadi pun dibuang oleh tubuh saat kita tidur.

Tidur adalah kurniaan  Allah bagi manusia. Oleh kerananya dalam Islam terdapat adab-adab tidur yang dicontohkan oleh Rasulullah.

1) Qoylullah,
iaitu istirahat di pertengahan siang. Qoylullah dilakukan setelah sholat zuhur/sholat jum’at. Kebiasaan ini dilakukan oleh para sahabat nabi.

2)  Tidur di awal malam setelah sholat Isya, kemudian bangun lagi di awal sepertiga malam.

3)  Jangan tidur sebelum waktu isya kerana Rasul membencinya (khawatir terlajak  hingga pagi), dan Rasul juga membenci percakapan yang tanpa manfaat setelah sholat isya.

4)  Menutup pintu, mematikan api/lampu dan menutup piring-piring makanan dan minuman sebelum tidur. Perintah ini mengandung kebaikan duniawi dan ukhrowi iaitu menjaga diri dan harta dari orang-orang yang hendak berbuat jahat terlebih lagi dari syaitan.

5)  Berwudhu sebelum tidur. Hal ini dilakukan agar kita berada dalam keadaan suci bila sewaktu-waktu dipanggil ke hadiratNya dalam keadaan tidur. Selain itu dengan berwudhu kita akan dijauhkan dari gangguan syaitan dan rasa takut.

6)  Mengibas  tempat tidur dengan hujung sarung/selimut sebanyak 3 kali sambil membaca basmalah. Ini dilakukan untuk mengusir serangga atau makhluk ghaib yang berada di atasnya.
Dari Abu Hurairah bahwasannya Rasulullah bersabda :
Apabila salah seorang dari kalian hendak tidur maka kibaslah tempat tidurnya dengan hujung sarungnya kerana sesungguhnya ia tidak tahu apa yang akan menimpa kepadanya.

7)  Jangan tidur satu selimut antara laki-laki dengan laki-laki (dewasa), perempuan dengan perempuan (dewasa).

8) Berbaring ke sisi kanan ketika tidur, posisi tangan kanan di tekuk di bawah pipi kanan. Posisi tidur seperti ini paling bagus untuk manusia, kerana organ-organ dalam tubuh tidak saling bertumpang tindih, semua pada tempatnya.

9)  Membaca ayat Kursi, surat Al-Ikhlas, Al-Falaq, Annas, dan 2 ayat terakhir Al-Baqoroh sebelum tidur.

10)  Membaca doa sebelum tidur “Bismika Allahumma ahya, wa bismika aamuut”.

sumber: zilzaal
Diposkan oleh Muhammad Ismail 

No comments:

Post a Comment