Thursday, April 25, 2013

POLITIK MACHIAVELLI....




Niccolo Machiavelli dilahirkan pada 3 Mei 1469 di Florence, Itali. Ayah beliau adalah seorang ahli hukum dan beliau dibesarkan dalam keluarga yang ternama tetapi tidak begitu berada.

Falsafah Politik Machiavelli

Falsafah politik Machiavelli adalah falsafah pengalaman peribadinya yang bersifat saintifik dan empirikal yang berdasarkan suasana kekacauan politik pada zaman Renaissance. Ketika beliau berkhidmat sebagai setiausaha kerajaan, beliau telah menemui ramai ahli politik yang terkemuka dan salah seorang daripada mereka ialah putera Alexander VI, Cesara Borgia, yang telah memberi kesan mendalam kepadanya. Machiavelli kagum dengan cara pemerintahan Borgia yang bijak mengatur perancangan bagi memenuhi cita-cita walaupun bertindak dengan zalim sebagaimana digambarkan dalam karya beliau, The Prince.

Fikiran pokok
buku ini ialah,
"untuk mengekalkan kuasa, para pemerintah harus mengabaikan pertimbangan moral sepenuhnya dan menaruh segala keyakinan terhadap kekuatan dan kepintaran menipu."

Dalam tulisan Machiavelli, beliau banyak menceritakan sejarah kerajaan terdahulu seperti kerajaan Yunani dan Rom yang memusatkan kepada kuasa sebagai tunggak pemerintahan. Beliau juga mengatakan pemerintah perlu bijak mengaburi mata rakyat dengan menyuap rakyat dengan hiburan, pertunjukan seni dan sukan bagi melalaikan mereka dan agar terus mendapat sokongan daripada rakyat. Jika ada yang menentang, perlaksanaan undang-undang secara tegas walaupun dalam bentuk kezaliman perlu dikenakan sebagai hukuman tetapi pada masa yang sama dalam bentuk yang kelihatan saksama.

Politik Tanpa Moral

Machiavelli bersikap kritikal terhadap suasana politik semasa yang ketika itu zaman Kecerahan yang penuh dengan korupsi dan berlaku penindasan yang mengongkong kehidupan oleh pihak kerajaan yang dikuasai oleh golongan paderi. Maka, persoalan yang ditimbulkan Machiavelli ialah bagaimana kuasa politik digunakan untuk menstabilkan keadaan. Beliau bersikap prejudis terhadap agama dengan menafikan peranan agama dalam politik.

Menurutnya, politik tidak sewajarnya cuba dikaitkan dengan persoalan moral atau agama kerana ia boleh mendedahkan seseorang kepada golongan musuh yang cerdik dan licik. Melalui fahaman sekularisme ini, beliau berpendapat bahawa nilai kemahiran dalam pentadbiran adalah lebih tinggi daripada nilai moral. Berdasarkan pemerhatian Machiavelli terhadap pemerintah Borgia, beliau memuji-muji pemerintahan Borgia yang mencintai kemahiran pemerintahan.

Menurut teori politik Machiavelli, kuasa politik boleh didapati dengan dua cara iaitu pertama, jika bernasib baik melalui warisan daripada keturunan
atau yang kedua, melalui penaklukan. Bagi menguasai negara baru, pihak pemerintah hendaklah menghapuskan seluruh pencabarnya dari kerajaan terdahulu walau dengan apa cara pun.

Kemudian, pemerintah harus bijak menggunakan propaganda untuk mendapatkan sokongan dari masyarakat. Dari aspek ini, Machiavelli menyatakan kecemerlangan sesebuah pemerintah hanya memerlukan seorang pemerintah yang mempunyai metod pemerintahan yang licik dan dapat menyelesaikan segala masalah.

Ciri Pemerintahan Yang Baik


Machiavelli menggariskan beberapa ciri yang dianggapnya sebagai asas utama dalam mengekalkan kuasa walaupun persepsi dari sudut moralnya buruk sekali. Menurut beliau, keperibadian seorang pemimpin adalah asas bagi kemantapan sebuah kerajaan. Beliau menyatakan nilai–nilai buruk yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin adalah seperti sifat kedekut, melakukan kejahatan dan tidak takut kepada kutukan rakyat.

Malahan menurutnya, seorang pemimpin seharusnya mengutamakan sifat kedekut lebih daripada pemurah. Sifat pemurah hanya ditunjukkan ketika memerlukan sokongan dan pujian rakyat. Jika mahu menunjukkan sifat pemurah, pemimpin seharusnya menggunakan harta orang lain untuk diberikan kepada rakyat tetapi bagaimanapun, bukan dengan cara merampas harta mereka.

Dalam bab 17 buku The Prince, Machiavelli membincangkan apakah seorang pemimpin itu lebih baik ditakuti atau dicintai.

Beliau menjelaskan lebih baik pemimpin itu ditakuti dari dicintai dengan bertindak kejam dalam menjalankan hukuman terhadap rakyat. Hukuman yang kejam akan memberi kesan yang lebih mendalam kerana ia dapat menakutkan ramai orang dan mengurangkan jenayah. Walau bagaimanapun, pemimpin perlu menghindari dibenci rakyat dengan tidak merampas harta mereka.

Beliau menambah, perasaan dicintai itu boleh hilang mengikut kehendak bebas manusia tetapi apabila ditakuti dan diperkuatkan lagi dengan kengerian akan hukuman, ianya selalu berkesan. Kalau pun pemimpin itu tidak dicintai, sekurang-kurangnya dia tidak dibenci rakyat.

Dalam bab 18 yang berjudul “Cara bagaimana seorang pemimpin memegang kesetiaan(janji)”. Di sini Machiavelli berkata seorang pemimpin yang cermat tidak harus memegang kesetiaannya(janjinya) jika sesuatu yang dilakukan itu berlawanan dengan kepentingannya. Beliau memberi dua kaedah perjuangan politik. Pertama, melalui undang-undang tetapi ini selalunya menemui kegagalan. Kedua, melalui kekerasan dan penipuan ataupun yang diistilahkan sebagai ‘cara binatang’. Pemimpin perlu memiliki sifat kedua-dua binatang singa dan kancil. Singa kerana ganas dan lambang dahagakan kuasa dan kancil yang sangat licik bijak menipu.

Machiavelli menambah, seorang pemimpin juga patut menonjolkan sifat hipokrit dalam kehidupan hariannya. Dia harus berpura-pura menonjolkan nilai baik dalam dirinya terutama sifat pemurah, jujur, berperikemanusiaan, baik budi dan alim. Machiavelli berkata seorang pemimpin itu tidak perlu memiliki semua sifat baik tetapi ‘seakan-akan memiliki sifat baik’ kerana manusia akan hanya menilai berdasarkan apa yang dilihat sahaja daripada apa yang mereka rasa. Perubahan karakter pemimpin mestilah mengikut keadaan. Rasa sayang dan moral dapat diabaikan jika diperlukan.

Seterusnya, Machiavelli menyatakan seorang pemimpin harus mengelakkan diri daripada dibenci dan melakukan perkara yang mengaibkan mereka di mata rakyat. Ini boleh dilakukan dengan tidak merampas harta rakyat, tidak merampas isteri orang bawahan dan tidak menonjolkan sifat tamak dan berkeinginan. Di samping itu seorang pemimpin mestilah ada sikap yang konsisten dengan tidak berubah sikap dalam tindakannya, tidak bersikap melulu, lemah, pengecut dan tidak tegas. Dia juga perlu pandai mengambil hati golongan pembesar negara dan membahagiakan rakyat bawahannya. Pemerintah perlu membimbing para pembesar cara bergaul dengan rakyat dan memberi penghargaan kepada rakyat.

Bagaimanapun, dalam mencapai dan mengukuhkan kuasa, seseorang pemimpin itu hendaklah mengukur antara manfaat tindakan yang baik dan tindakan yang buruk. Jika perlu memperolehi kuasa, maka tindakan buruk diutamakan. Demi kepentingan kuasa politik, bagi beliau pemerintah diharuskan menggunakan sebarang cara untuk merealisasikan matlamatnya dengan doktrin, the end justifies the means. Pada pandangan Machiavelli, dalam politik adalah sesuatu yang bodoh jika seseorang pemimpin itu menggunakan cara yang boleh membawa kegagalan kepadanya sehingga hilang kekuasaan.

Manakala menurut ajaran Islam yang suci:

”Barangsiapa yang diangkat oleh Allah untuk memimpin rakyatnya, kemudian ia tidak mencurahkan kesetiaannya, maka Allah haramkan baginya surga” [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim].
Dalam lafadh yang lain disebutkan : ”Ia mati dimana ketika matinya itu ia dalam keadaan menipu rakyatnya, maka Allah haramkan baginya syurga”.[5]

sumber: sejarahstpm.blogspot

No comments:

Post a Comment