Tuesday, October 22, 2013

AMAL YANG DICINTAI ALLAH: LEMAH LEMBUT (RIFQU)



Aisyah r.a. berkata bahwa Rasulullah saw bersabda : “Sesungguhnya Allah swt menyukai sifat lemah lembut dalam setiap urusan.” (HR Bukhori, Muslim, dan Ahmad)

ArRifqu bermakna lemah lembut, wajah ceria, dan lapang dada.



Seorang pemuda Badui masuk masjid Nabawi, dan saat itu Nabi saw sedang duduk-duduk bersama para sahabatnya, tiba-tiba pemuda  tersebut mendatangi salah satu sudut masjid dan kencing. Serentak kaum muslimin berdiri untuk memukulinya, tetapi Nabi saw bersabda dengan penuh kelembutan, ” Biarkanlah dia, siramlah kencingnya dengan seberkas  air. Sesungguhnya aku diutus untuk memudahkan dan tidak untuk menyulitkan.” (HR Bukhari)

Lihatlah betapa luas kelembutan yang ada pada diri Nabi saw. Perhatikanlah kebesaran hati dan sifat pemaaf beliau.

Pernah Rasulullah saw memasuki shalatnya, yang kemudian diikiuti banyak makmum. Tiba-tiba beliau mendengar tangisan anak kecil dari salah seorang makmum wanitanya, maka beliau pun segera meringankan shalatnya. Setelah selesai shalat beliau saw bersabda : “Ketika sedang berdiri dalam shalat, aku ingin memanjangkannya, aku mendengar tangis seorang bayi, maka aku persingkat kerana aku tidak ingin membuat ibunya gelisah.” (HR Bukhori dan Muslim)

sumber: ansilham.wordpress

No comments:

Post a Comment