Saturday, June 15, 2013

SERUAN JIHAD DI SYRIA



PARA ulama Sunni
pada hari Khamis semalam (13/6/2013) membuat seruan bersama untuk Jihad di Syria dalam usaha mendukung pasukan penentang  melawan tentera Presiden Bashar al-Assad dan sekutunya Syiah Hizbullah serta Iran.

Para ulama berkumpul di Kairo untuk menyatukan sikap mereka berhubung  krisis Syria  dan mengeluarkan pernyataan mengecam rejim “mazhab ” yang ada di Syria.



“Kita harus berkomitmen untuk jihad dalam upaya mendukung saudara-saudara kita di Syria dengan mengirimkan mereka wang dan senjata, dan membekalkan  mereka dengan semua bantuan demi menyelamatkan rakyat Syria  dari rejim mazhab,” kata para
ulama dalam pernyataan itu.

“Agresi terang-terangan rejim Iran, Syiah Hizbullah dan sekutu mereka secara mazhab  di Syria  sama saja dengan deklarasi perang terhadap Islam dan Muslim,” tambah para ulama Sunni tersebut.

Sebelumnya Syiah Hizbullah telah mengirimkan ribuan pasukan ke Syria  dan membantu pasukan Assad mengambil alih kota perbatasan Qusayr setelah beberapa hari pertempuran.

Sebuah pidato pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah bulan lalu secara terang-terangan menyatakan keterlibatan militianya di Syria. Dan hal itu telah menimbulkan kemarahan ulama Sunni di seluruh wilayah.

Ulama Mesir terkemuka Yang berbasis di Qatar, Syaikh Yusuf al-Qaradhawi, yang sebelumnya membela Hizbullah dan Iran, di antara ulama pertama yang mengecam pidato Nasrallah.

Syaikh Qaradhawi mengecam Syiah Hizbullah yang ikut ambil bahagian dalam pembunuhan kaum Muslimin di Syria.
(fq/islampos/alarabiya)


sumber: zilzaal

No comments:

Post a Comment