Friday, January 10, 2014

UMAT ISLAM DIMOMOKKAN DENGAN WAHABI


Umat Islam dimomokkan dengan Wahabi


RATA-RATA masyarakat Islam sedunia dimomokkan, dipermainkan dan ditipu dengan istilah Wahabi.

Sesiapa mengajak kepada al-Quran dan sunnah mengikut pemahaman sahabat Nabi Muhammad SAW, mengajak kepada akidah mentauhidkan ALLAH dan menjauhi syirik dan khurafat, beramal mengikut sunnah dan meninggalkan amalan bidaah yang meresap dalam masyarakat, mereka ini tidak akan terlepas daripada digelar Wahabi.



Perkataan Wahabi itu mereka sandarkan kepada Al-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab Al-Tamimi rahimahullah. Siapakah Syaikh Muhammad ini dan apakah sejarah beliau?



Ringkasnya, beliau boleh dikatakan bapa kemerdekaan Saudi di mana hasil kerjasama beliau dengan Su’ud berjaya membentuk negara Saudi dengan menjadikan Mazhab Hanbali sebagai mazhab utama dalam negara tersebut. Mazhab Hanbali ialah sandaran kepada Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah, murid kepada Imam Al-Syafi’i.



Syaikh Muhammad banyak menulis dan hampir kesemuanya berkaitan akidah, anti-syirik, anti-sihir, anti-tangkal.

Perkara yang mencacatkan akidah adalah paling banyak ditulis beliau. Antara tulisannya yang terkenal dan luas tersebar adalah Kitab Al-Tauhid dan Usul Al-Tsalatsah (Tiga Dasar Agama) yang ditulis berdasarkan hadis daripada Abdullah ibn Mas’ud RA, “Barang siapa yang reda ALLAH sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi, maka layaklah baginya syurga.” (Riwayat Muslim)


Daripada hadis itu beliau mengarang kitab Usul Al-Tsalatsah yang membahas bagaimana mengenal ALLAH, mengenal Rasul, dan mengenal Islam.



Beliau juga menulis kitab berjudul Kasyfu Al-Syubuhat (Pembongkaran Syubhat-syubhat) yang membongkar kristianisasi dan triniti, hak wanita, dan turut memfokus pada isu dalaman akidah dan seumpamanya. Oleh kerana ini, beliau dimusuhi golongan anti-tauhid.


Ikon perpaduan Arab Saudi
Syaikh Muhammad memiliki ramai musuh kerana apabila terbentuknya negara Saudi, sudah pasti berlaku banyak pertembungan dan peperangan, termasuk juga peperangan di antara ahli mazhab. Beliau bermazhab Hanbali manakala ada yang lain bermazhab Syafii, Hanafi dan Maliki.



Dahulu di empat penjuru Kaabah, umat Islam berpecah kepada empat jemaah solat mengikut mazhab masing-masing. Syaikh Muhammad melihat semua jemaah ini perlu disatukan, maka beliau menetapkan Mazhab Hanbali sebagai mazhab rasmi negara.

Antara perjuangan utama beliau ialah merobohkan dan meratakan kubur yang dibina melebihi tinggi asas binaan yang dibenar dalam syariat Islam. Beliau bukan membongkar kubur sebagaimana ditohmah golongan membenci dakwah dan seruan tauhid.



Bahkan apa yang dilakukannya adalah berdasarkan hadis Nabi SAW yang mengatakan tinggi kubur hanya sejengkal dari tanah dan diletakkan pada kepala kubur itu seketul batu sahaja sebagai tanda.

Nabi SAW mengutus Ali bin Abi Thalib RA dan Ali pula mengutus Abul Hayyaj Al-Asadi untuk merobohkan mana-mana kubur yang tingginya melebihi sejengkal. Namun pada zaman Syeikh Muhammad, kubur dibina dengan tinggi dan dihias, malah disembah dan dijadikan tempat ibadah seperti iktikaf, solat, tawaf, zikir dan berdoa.



Dakwah dan usaha beliau ini menyebabkan berlaku pertembungan yang serius dengan golongan Sufi, penyembah kubur dan pemuja kubur. Walhal beliau melaksanakan seperti apa yang diperintahkan Nabi SAW dalam hadis sahih.

Selain isu akidah, beliau turut menyeru supaya mentaati pemerintah Islam yang sah, kerana itu beliau mempertahankan kerajaan Su’ud. Dakwah ini bertepatan dengan hadis Nabi SAW yang memerintahkan supaya umat Islam bersatu dengan mentaati pemimpin Islam.



Disebabkan isu politik juga mereka menghentam dan mengeluarkan kata-kata dusta terhadap Syaikh Muhammad.



Di Malaysia beberapa tahun dahulu, Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) pernah merobohkan kubur di Pulau Besar. Adakah Jaim Wahabi kerana merobohkan kubur? Apabila Jais dan umat Islam Malaysia memerangi Syiah, adakah mereka ini semua Wahabi?

Gerakan Syaikh Muhammad, juga kerajaan Saudi yang dikatakan Wahabi pada hari ini adalah gerakan yang melawan Syiah habis-habisan.

Oleh itu Arab Saudi dikatakan sebagai negara Wahabi. Ini hanya momokan musuh kalangan kafir Barat dan juga Syiah yang cukup benci kepada Arab Saudi kerana ia satu-satunya negara yang menegakkan al-Quran dan al-sunnah serta benar-benar memberi perhatian dalam mempertahankan kesucian tauhid di atas muka bumi ini.



Kini tiada lagi kubur ditinggikan, atau kesyirikan tersebar di Arab Saudi kesan daripada dakwah Syeikh Muhammad 200 tahun dahulu.



Alhamdulillah, pemerintah Arab Saudi prihatin dalam memelihara agama ALLAH, walau tidak dinafikan di mana-mana pemerintahan pasti ada kekurangan. Namun ia terlalu kecil jika hendak dibandingkan dengan sumbangan mereka dalam mempertahankan kesucian agama ALLAH.



Ini menyebabkan musuh Islam cukup benci dengan Arab Saudi dan cuba memburuk-burukkannya.



Fikirkanlah, masihkah ada negara Islam mana yang menegakkan al-Quran dan Sunnah lebih baik dari Arab Saudi? Sudah tentu hal ini sangat dicemburui musuh yang tidak mahu melihat tauhid ditegakkan.


Tidak hairanlah Arab Saudi dan siapa saja mengajak tauhid ini dikatakan Wahabi.



Padahal tidak ada satu orang pun yang menamakan dirinya Wahabi. Tidak ada pertubuhan atau gerakan yang menggelar gerakan mereka sebagai Wahabi. Ia hanya label yang diberikan pihak lain semata-mata bertujuan memburukkan ahli sunnah, sekali gus menjauhkan umat Islam daripada ajaran Islam sebenar.



Bahkan Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah, guru kepada Imam Ibnul Qayyim dan Imam Ibnu Kathir rahimahumullah, adalah tokoh yang paling banyak menulis kritikan terhadap Syiah. Tulisan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berjudul Minhaju Al-Sunnah Al-Nabawiyah adalah rujukan utama yang dipakai sepanjang zaman.



Ini adalah kitab yang menjadi rujukan paling kuat untuk menentang Syiah. Bahkan orang yang tidak suka Ibnu Taimiyah pun akan merujuk kitab Ibnu Taimiyah apabila hendak menentang Syiah.
Maka sudah tentu Ibnu Taimiyyah juga dikatakan sebagai tokoh besar Wahabi.



Sedangkan Ibnu Taimiyyah yang hidup sekitar tahun 661H – 728H itu telah pun wafat jauh sebelum lahirnya Syaikh Muhammad pada tahun 1115H. Bagaimana mungkin dia dikatakan tokoh Wahabi?

Ternyata siapa saja yang mengkritik Syiah, yang melawan ajaran sesat akan dituduh Wahabi. Ini kerana dakwah tauhid dan menghapuskan syirik adalah modus operandi yang dilakukan Syaikh Muhammad ketika melakukan dakwah tauhid di Saudi dahulu. Sehingga hari ini, kesan dakwahnya terus subur ke seluruh pelosok dunia walau pelbagai tohmahan telah dilemparkan.



Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sentiasa akan ada sekelompok dari kalangan umatku yang akan terzahir membela kebenaran. Tidak memudaratkan mereka orang-orang yang menghinanya sehinggalah datang keputusan ALLAH (Kiamat) dan mereka masih tetap dalam keadaan seperti itu” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Perselisihan mazhab
Selain fiqah, fokus dakwah Syaikh Muhammad adalah pada akidah. Adapun masalah fikah, hanya khilaf yang berlaku antara mazhab, seperti Maliki, Hanbali, Syafii dan Hanafi.



Keempat-empat imam mazhab tidak menyuruh pengikutnya taksub kepada mereka sehingga menyesatkan orang yang mengikuti mazhab lain.



Perselisihan mazhab ini masalah kecil jika dibandingkan dengan masalah akidah.



Contohnya, imam mazhab selain Imam Al-Syafii tidak membaca qunut Subuh, mereka tidak membacanya bukan kerana suka-suka, tapi mereka berhujah dan berdalilkan al-Quran dan hadis. Sahabat Nabi SAW juga tidak membacanya.

Adakah mereka ini Wahabi? Adakah dikatakan solat Imam Ahmad, Imam Malik yang merupakan guru kepada Imam Al-Syafii, Imam Abu Hanifah ini tidak sah kerana tidak membaca qunut Subuh, atau adakah mereka ini sesat? Sudah tentu tidak.

Oleh itu janganlah kita mudah memberi label apabila menghadapi perselisihan seperti ini. Bagaimanapun berdepan dengannya, kita hendaklah luruskan perselisihan tersebut agar tidak membawa kepada perpecahan yang menjadi suatu yang dibenci dan dilarang dalam syariat.



Cara meluruskan perselisihan dalam agama adalah dengan kembali kepada al-Quran dan al-sunnah sejajar pemahaman Salaf Al-Soleh.

Firman ALLAH: “Maka sekiranya kamu berselisih dalam suatu urusan, maka hendaklah kamu kembalikan kepada ALLAH dan RasulNya (yakni al-Quran dan al-sunnah).” (Surah Al-Nisa: 59)


sumber:  http://www.sinarharian.com.my/umat-islam-dimomokkan-dengan-wahabi-1.239199

1 comment:

  1. Jika saya tdk membaca tilisan di atas,pemahaman saya tentang wahabi tentunya tdk benar.

    ReplyDelete