MINGGU lalu, selaku Presiden, Dewan Perdagangan Islam
Malaysia, saya berpeluang mengisi ruangan mingguan Radio IKIM FM di
bawah program Inspirasi Usahawan. Di kesempatan itu, saya menegaskan
pentingnya bangsa Melayu mengintegrasikan sepenuhnya bisnes ke dalam
kehidupan individu dan masyarakat, sekali gus membudayakan zuhud dan
Jihad Bisnes.
Tanpa keupayaan menjana harta kekayaan mustahil umat Islam berjaya jadi
umat terbaik atau “khaira ummah”, iaitu umat “al yadul uliya” memiliki
“tangan di atas” (the upper hand).
Jelas sekali, kemiskinan dan kerendahan upaya menjana harta kekayaan
melemahkan, langsung meminggir bangsa Melayu dan umat Islam daripada
arus perdana dunia. Sudah berabad umat Islam bergantung hidup kepada
orang lain, dijajah, ditindas dan dizalimi, sehingga agama Islam
suci-mulia dipandang rendah dan diperlekeh. Memperkasa ekonomi dengan
menghimpun harta kekayaan satu kewajipan dan amanah besar. Malangnya,
masih ramai tidak menyenangi bisnes, malah ada yang bersikap anti
bisnes, terutama kerana tersalah faham pandangan Islam terhadap bisnes.
Kaya segan miskin tak mahu
Pada saya, dari perspektif sikap, fahaman atau persepsi terhadap
bisnes, bangsa Melayu boleh dibahagikan kepada tiga golongan:
i) Pertama, golongan aktif pro-bisnes mencari rezeki halal menyara
hidup diri dan keluarga. Sikap golongan ini positif terhadap bisnes.
Ramai kalangan mereka melihat bisnes sebagai ibadah dan satu sunnah
Rasulullah SAW yang wajar dicontohi. Namun jumlah mereka masih terlalu
kecil.
ii) Kedua, golongan juga pro-bisnes, tetapi terjun menciplak gaya
bisnes orang lain tanpa memikir halal haram dan dosa pahala;
mengakibatkan ramai terperangkap rakus, materialistik dan nafsu-nafsi.
Termasuk dalam golongan ini sekongkolan kroni dan pakatan buas kerabat
bisnes-politik. Bahayanya, golongan ini paling pesat berkembang, apabila
ramai ketagihkan harta kekayaan dan dikhayalkan kemewahan.
iii) Golongan ketiga adalah mereka yang sangsi, meragui, menjauhi, dan
ramai juga yang membenci bisnes. Mereka anti-bisnes, antara lain,
setelah melihat kerakusan dan keterbabasan golongan kedua di atas.
Golongan ini sangat kuat mempengaruhi persepsi masyarakat, bawa kesan
negatif sama ada mereka sedar atau tidak. Termasuk dalam kalangan mereka
pemimpin masyarakat bukan-bisnes pembentuk persepsi awam seperti
pendidik, karyawan, seniman, pemimpin NGO, ustaz, ilmuwan dan ulama yang
berkesan mewarnai pemikiran masyarakat.
Perhatikan, golongan kedua dan ketiga di atas semakin dominan dalam
masyarakat Melayu hari ini. Akibatnya, sama seperti konflik politik
Melayu, terdapat polarisasi pandangan memecah-belah dan melemahkan.
Konflik persepsi bisnes mematahkan semangat dan membunuh daya motivasi.
Jika dibiar berleluasa ia akan hanya melangsungkan ketempangan ekonomi
Melayu.
Lagipun, konflik sikap dan pemikiran membuatkan ramai Melayu tidak
terlintas hati membina bisnes dan generasi muda menjauhi bisnes. Ahli
bisnes Melayu berjaya sekalipun akan patah semangat, tidak komited dan
mudah terhakis cita-cita menjadi jutawan atau bilionair. Akhirnya ia
menyebabkan bangsa Melayu seolah-olah terumbang-ambing bisnes, bersikap
“kaya segan, miskin tak mahu” dan berdolak-dalik persepsi terhadap harta
kekayaan.
Zuhud bisnes basmi persepsi
Tegasnya, selagi konflik persepsi bisnes tidak diatasi, selagi itu
bangsa Melayu dan umat Islam bercelaru pemikiran, tidak dapat bertindak
memperkasa ekonomi. Selagi itu juga ramai mudah terperangkap dengan
fahaman: “Bisnes pasti menjadikan pengamalnya rakus dan serakah.” Lalu
ramai memilih jalan zuhud mengikut persepsi atau interpretasi sempit dan
serong memudaratkan: iaitu mengetepikan dunia dan memuji serta
memuliakan kemiskinan.
Justeru, sangat penting bangsa Melayu dan umat Islam menerima
pengertian zuhud positif, seperti yang diperjelas Dr Yusof Al Qardhawi.
Dalam penulisannya bertajuk “Kemiskinan dan Cara Islam Mengatasinya”,
beliau tegas menyatakan: “Hadis-hadis yang memuji tentang zuhud
(menjauhkan diri daripada kehidupan dunia) sama sekali tidak bermaksud
memuji kemiskinan. Sebab usaha berzuhud itu sendiri menuntut seseorang
miliki kemewahan dunia dan tinggalkannya.”
Tambahan pula pandangan tinggi Islam terhadap sunnah mengerjakan dan
menjayakan bisnes, jelas sekali membuktikan Islam bukan anti bisnes dan
anti kekayaan dunia. Jika anti bisnes, masakan terdapat hadis sahih
meletakkan kedudukan ahli bisnes beriman dan beramal soleh di tempat
paling istimewa: “Peniaga yang jujur dan amanah akan berada bersama para
nabi, para sidiqqin dan para syuhada.” (Riwayat at Tarmizi dan al
Hakim).
Sesungguhnya, bangsa Melayu dan umat Islam tidak bebas merdeka dalam
erti kata seluasnya selagi hidup miskin, bergantung kepada orang lain,
sekali pun kepada kerajaan mereka sendiri. Dalam zaman ekonomi pacuan
bisnes (business-driven) hari ini, mustahil umat Islam miskin dan
terpinggir dapat bangkit semula sebagai umat terbaik. Mustahil juga
mereka bangkit sebagai “khalifah” membina semula tamadun memperbaiki
kehidupan yang dirosakkan oleh “apa yang telah dilakukan oleh tangan
manusia” rakus dan nafsu-nafsi.
Zuhud teras jihad bisnes
Persoalannya, bagaimana usaha bisnes dan pemburuan harta kekayaan dapat
disempurnakan tanpa merosak dan mengkompromikan iman dan akidah?
Bagaimana memobilisasi sumber dan keupayaan organisasi, (termasuk
organisasi korporat perkasa ala MNC ciptaan Barat), mengikut kaedah
bisnes selaras Maqasid al Syariah, sekali gus sempurnakan ibadah dan
amal soleh?
Jawapannya: Zuhudkan matlamat bisnes dan korporat Melayu-Muslim dan
juruskan harta kekayaan ke jalan jihad, iaitu menjadikan usaha bisnes
satu cabang jihad! Berjihad dan berzuhud bisnes bererti mengetepikan
kepentingan diri dan mengasaskan motivasi menghimpun harta kekayaan
untuk memakmurkan kehidupan di muka bumi, sekali gus mempertahankan
Islam menegakkan kalimah ALLAH.
Ia juga bererti mengerjakan amal kebajikan, termasuk berzakat, berinfak, bersedekah dan berwakaf hasil bisnes.
Semangat jihad dan zuhud juga membina daya tahan. Semua usaha bisnes
pasti hadapi cabaran hidup-mati sepanjang masa. Jatuh-bangun lumrah
dalam bisnes dan di negara maju sekali pun, 4 daripada setiap 5 bisnes
baru akan gagal dalam tempoh 5 tahun pertama.
Justeru, bisnes perlukan semangat juang dan kekuatan jiwa, keteguhan
emosi atau hati dan ketahanan mental, serta kesanggupan berkorban jiwa
raga luar biasa sebelum boleh berjaya.
Bagi bangsa Melayu dan umat Islam semangat jihad dan zuhud adalah
formula perkasa motivasi diri kurniaan ALLAH SWT. Semangat zuhud dan
jihad boleh memberi kekuatan dari sudut dan sumber tidak dijangka. Ia
juga menyatupadukan.
Kesimpulannya, usaha bisnes dengan niat berzuhud menerusi kaedah Jihad
Bisnes formula perkasa; juga berupaya mengatasi konflik dan perpecahan
sesama bangsa dan umat. Kerana zuhud dan jihad ketara mengetepikan semua
kepentingan peribadi, keluarga atau kelompok kuasa yang banyak menjadi
punca konflik memecah-belah perpaduan Melayu dan umat Islam hari ini.
Namun, seperti dinyatakan, konsep zuhud perlu tepat dan ikhlas maksudnya
supaya tidak menjadi sumber konflik jiwa malah berupaya mengatasi
polarisasi pemikiran.
Jelas sekali, zuhud yang dicita-citakan ialah zuhud yang merangsang
sikap sanggup berkorban kepentingan peribadi iaitu total selflessness.
Pengalaman saya selaku CEO Johor Corporation berulang kali membuktikan
selflessness adalah strategi dan senjata paling ampuh mengatasi saingan
bisnes dan korporat. Ia jelas memberi kelebihan bersaing khasnya apabila
berhadapan lawan bisnes berteraskan kepentingan duniawi, materialistik
dan nafsu-nafsi.
Antara lain, kemenangan JCorp dalam pertarungan mengambil alih KFC
setelah berperang selama lebih setahun pada 2006-2007, (satu-satunya
acquisition paling ganas atau hostile dalam sejarah korporat Malaysia),
bukti nyata kelebihan zuhud dan Jihad Bisnes.
Ketewasan pihak lawan berpunca terutama daripada salah-sangkaan mereka
semua ahli bisnes dan korporat mudah “dibeli” dan masing-masing ada
“harga” untuk berkompromi. Mereka juga tidak dapat menerima hakikat
bahawa bagi seorang eksekutif Muslim beriman, zuhud dan jihad Bisnes
jauh lebih tinggi nilainya daripada sogokan segala harta haram di dunia.
Pada akhirnya, kenyataan tambahan Dr Yusof Al Qardhawi mengenai zuhud
perlu dijadikan pegangan ahli bisnes dan korporat Muslim: “Orang yang
benar-benar berzuhud ialah orang yang memiliki dunia tetapi ia
meletakkan dunia itu di dalam genggaman tangannya, bukan di hatinya.”
* Tan Sri Muhammad Ali Hashim ialah Presiden, Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)
sumber: Sinar Harian Online
No comments:
Post a Comment